Strona głównaPORADYNaprawa ubytków w nawierzchniach dróg asfaltowych

Naprawa ubytków w nawierzchniach dróg asfaltowych

Ubytki są częstym problemem na polskich jezdniach i chodnikach. Mogą być spowodowane zjawiskami naturalnymi lub błędem człowieka, czyli niewłaściwym wykonaniem nawierzchni lub nieprawidłowościami na etapie prac ziemnych. Tak zwane „dziury” mają znaczący wpływ na jakość użytkowanej drogi.

Ubytki dróg powstają poprzez pękanie termiczne na skutek zmian temperatur, w wyniku działania wody oraz obciążenia przez ruch pojazdów. Pęknięcia na asfaltowych drogach mogą być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak między innymi:

  • duży ruch,
  • zmiany temperatury,
  • waga pojazdu,
  • słaby drenaż.

Istnieją różne metody naprawy nawierzchni, które można wykorzystać do naprawienia wybojów, od wypełniania ich smołą, asfaltem lub betonem po ułożenie nowego asfaltu lub betonu.

Ubytki w drogach asfaltowych

Drogi asfaltowe wykonane są z tzw. mieszanka lepiszcza i kruszywa. Powstają przez połączenie materiałów: kruszywa, mączki mineralnej oraz asfaltu, tworząc mocną, trwałą powierzchnię, odporną na pękanie i warunki atmosferyczne. Istnieją jednak pewne wady dróg asfaltowych, takie jak ograniczona trwałość i odporność na uszkodzenia w porównaniu do dróg betonowych. Gdy asfaltowa droga jest pełna pęknięć lub brakuje na niej dużych fragmentów nawierzchni, naprawa może być trudna lub niemożliwa. Kolejną wadą są wysokie koszty remontów dróg. Większe kawałki asfaltu należy zastąpić w całości świeżym materiałem. Częste remonty dróg okazują się kosztowne i pomimo iż drogi asfaltowe są tańsze w wykonaniu niż drogi betonowe, ich eksploatacja niejednokrotnie okazuje się bardziej kosztowna ze względu na mniejszą trwałość w porównaniu do betonu.

Naprawy defektów w nawierzchni asfaltowej

Naprawa ubytków to jeden z najczęstszych rodzajów napraw wykonywanych na asfalcie. Odpowiednie przeprowadzenie prac naprawczych na drogach ma niezwykle duże znaczenie. Po pierwsze jakość przeprowadzonych prac pozwala oszczędzić pieniądze. Dobrze wyremontowana nawierzchnia będzie wymagać mniej napraw w przyszłości będzie służyć dłużej. Taniej jest też oczywiście naprawić usterkę niż wymienić całą nawierzchnię, zatem skuteczna naprawa ma niebagatelny wpływ na budżet jednostki odpowiedzialnej za finansowanie drogi. Jakość przeprowadzonych prac naprawczych nawierzchni wpływa również oczywiście na bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz na komfort użytkowania. Gładka droga bez ubytków redukuje wstrząsy podczas jazdy i hałas we wnętrzu pojazdu. Zmniejsza poziom hałasu, a tym samym poprawia jakość życia osób mieszkających w pobliżu dróg o dużym natężeniu ruchu.

Jak zdiagnozować problematyczne obszary na powierzchni asfaltu i odpowiednio je naprawiać?

Drogi stanowią kluczową infrastrukturę służącą do transportu towarów i osób. Uznaje się, że jezdnia jest w dobrym stanie, jeśli ma płaską powierzchnię, bez dziur i pęknięć. Jeśli na nawierzchni asfaltowej znajdują się jakieś problematyczne obszary, należy je odpowiednio wykryć i naprawić.

Jak naprawia się uszkodzony asfalt?

Naprawa uszkodzonego asfaltu to proces, który można wykonać na wiele sposobów. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie przyczyny uszkodzenia, a następnie podjęcie decyzji o najlepszej metodzie naprawy. Najczęstsze rodzaje napraw to doraźne łatanie ubytków, uszczelnianie oraz frezowanie i odnawianie powierzchni. Łatanie wymaga usunięcia uszkodzonego obszaru i wypełnienia go nowym materiałem, takim jak mieszanka mineralno-asfaltową (MMA; popularnie, lecz nieprecyzyjnie nazywana asfaltem). Uszczelnianie polega na nałożeniu cienkiej warstwy płynnej masy uszczelniającej, która pomaga wypełnić pęknięcia i uszczelnić małe dziury. Frezowanie i odnawianie powierzchni oznacza usunięcie całego starego materiału z powierzchni, aby można było nałożyć nowy materiał, który zapewni gładszą powierzchnię do jazdy. Łatanie ubytków może się odbywać doraźną metodą na zimno w przypadku małych defektów oraz na gorąco mieszanką mineralno-asfaltową w przypadku naprawy większych ubytków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Must Read